zondag 17 juli 2005

U2 was geweldig!

Gisteren dus naar U2 in de Arena geweest. Nu is de Arena niet mijn favoriete spot voor een concert, maar het viel wel mee dit keer. In ieder geval was U2 dus al maanden uiverkocht. Toen de voorverkoop begon zat ik in het buitenland en kon dus geen kaartjes scoren. Helaas pindakaas. Maar donderdag hoorde/las ik toch dat er nog kaartjes waren en via het GWK nog een 'beperkt zicht'-kaart kunnen kopen. Vak 117, welnu het zicht in vak 117 is dus als volgt:

Waarbij de voorkant van het podium dus ter hoogte staat van het doel. Kortom, je zat/zit schuin 'achter' het podium en ziet de band wel spelen, maar ziet niets van de multimediale lichtshow en kijkt naar de enorme bende flightcases en andere equipment die achter het grote scherm en de boxen staan. Voor de ongelukkigen in dat vak (toch nog 69 euro betaald) hangt er aan de zijkant van het podium een klein videoscherm aan het plafond waar een selectie van videobeelden van het grote scherm is te zien. Kortom, als je daar zit, dan betaal je dus massa's geld om te kijken naar een menigte mensen die naar een concert zitten/staan te kijken, gelardeerd met DVD-beelden. Kun je beter wachten tot die DVD voor 25 euro bij de Mediamarkt ligt... Enfin, ik zat dus in dat vak 117 en heb daar een van de voorprogramma's: 'Snow Patrol' gezien. Was best goed. Omstreeks 20:40u ben ik opgestaan en mijn heil elders gezocht. Met een pokergezicht langs de security bovenaan de trap van vak 121 gelopen en onderaan de trap een plekje gevonden om vervolgens de show perfect te kunnen zien. Ongeveer op gelijke hoogte met het veld, maar net iets hoger, zodat ik makkelijk over de menigte heen kon kijken. De show was geweldig. Een leuke setlist met vele greatest hits. Alle bekende nummers kwamen voorbij, maar ook nieuwe nummers. Bono preekt soms als een dominee en borduurt voort op het hete Live Aid gebeuren en de aanslagen in Londen. Het hele gebeuren op het grote scherm viel mij een klein beetje tegen. Want ik hen indertijd de ZOO-TV show in De Kuip gezien en dat was wel ff anders. Maar het was absoluut niet slecht.

Op internet (nieuwsgroepen, u2torrents.com en diverse websites) zijn al opnames en veel foto's te vinden. Nadat het concert eindige met '40' (How looooooooong, we sing this song, hoooooow loooooong....etc.) ipv een tweede keer 'Vertigo' was ik al vrij snel op station Duivendrecht om na 2x overstappen en een 100 meter sprint in Leiden voldaan met suizende oren in mijn bedje te stappen. Volgende keer ga ik wel weer denk ik. Volgend groot concert: 'Heather Nova' in Vredenburg op 4 oktober.