vrijdag 19 mei 2006

Burgerinitiatief

1 keer in de 4 jaar kiezen we een parlement en wordt er een regering samengesteld. Deze mensen hebben van ons als kiezer een mandaat om het land te besturen. Je kunt tegen hen demonstereren als je het niet met beleid eens bent en verder vind ik het genoeg. Ik ben daarom tegen referenda en andere volksraadplegingen. Ik moet er niet aan denken dat iedere jan boerenl*l over van alles en nog wat mag beslissen. Daar hebben we de Tweede Kamer voor. Enfin, er is iets nieuws: Het zogenaamde 'Burgerinitiatief'. Een organisatie of individu moet minimaal 40.000 handtekeningen verzamelen als hij/zij/hen iets op de agenda van de Tweede Kamer willen krijgen. Vandaag zijn er dus 65.000 handtekeningen ingeleverd om ook de werkplekken in de horeca (lees de horeca an sich) rookvrij te krijgen. Nu ben ik heel benieuwd naar het verschijnsel rookvrije horeca, maar dat terzijde. Maar wat schetste mijn verbazing toen ik hoorde van andere burgerinitiatieven; Zo is er een die meer rechten wil voor vaders na een scheiding (prima denk ik) en er is een organisatie die protesteert tegen de witte condensstrepen die vliegtuigen in de lucht achterlaten...halloooo denk ik dan. Sluit je aan bij Greenpeace of andere radicale beweging maar 40.000 handtekeningen ophalen omdat jouw blauwe lucht onsiert wordt door witte strepen gaat mij wel heel erg ver. Gelukkig kan de Tweede Kamer nog steeds zelf beslissen of ze bepaalde voorstellen op hun agenda zetten of niet.