vrijdag 14 juli 2006

Whiskey

Nadat ik er een jaar over gedaan had om een halve fles Glenfiddich"een fles 12 jaar oudeGlenlivetsingle malt soldaat te maken en ik bij wijze van afscheid van mijn vorige werkgever een tweetal lekkere malts had gekregen, ben ik me eens verder gaan verdiepen in de single malt wereld en een stapel VVV-bonnen te spenderen... Inmiddels bestaat mijn collectie uit single malts uit een 7 tal flessen uit de 4 verschillende regio's van Schotland. The Balvenie Single Barrel, The Maccalan, The Glenlivet French Oak en de Glenfiddcih komen van de Highlands (Speysiders), Talisker komt van het eiland Skye, de Caol Ila is een Islay. Ik mis dus nog een whiskey van de Lowlands en van de regio Campeltown. Iedere single malt of whiskey in het algemeen smaakt weer anders. Turf, stro, honing, rook, citrusfruit, port, sherry (komt door de hergebruikte vaten), drop, zoethout, gras alles proef je er in terug (volgens de tasting notes van de echte freaks). Een mooie site over Whiskey met veel achtergrondinformatie over de verschillende merken is de site van Whiskeyhandel van Zuylen uit Den Haag. En ander hele gave is die van de MaltManiacs, met een uitgebreide "Beginners Guide", waarin he productieproces en de verschillende regio's uitgebreid uit de doeken wordt gedaan. Na het bestuderen van deze sites, staan er nog wel een paar op mijn verlanglijstje...