maandag 29 oktober 2007

Rhiannon

Rhiannon is een nummer van Fleetwood Mac uit 1975. Op mijn Ipod staan zo'n 17 verschillende uitvoeringen. Het werd geschreven en gezongen door Stevie Nicks en is (vooral in de VS) beter bekend onder de subtitel "Will you ever Win"... Enfin, sinds 1987 verzamel ik alles wat los en vast zit van Stevie Nicks en Fleetwood Mac. Vooral demos & outtakes en live-opnames. Voor de tijd van internet en MP3 ruilde ik tapes met fans over de hele wereld, met wie ik ik contact kwam via de nodige fanzines. Heb een krat vol tapes die ik eigenlijk nooit meer draai, vanwege het gebrek aan een casettedeck. Veel MP3 gehad, maar na evenzovele verse installs van windows of Ipod-crashes begin ik iedere keer weer opnieuw met downloaden. Enfin, onlangs toch wel iets op het internet gevonden wat ik echt nog niet had. Een opname van een live-concert van Buckingham Nicks, het duo dat Stevie Nicks samen met Lindsey Buckingham vormde, voordat ze in 1975 bij Fleetwood Mac gingen. Van dit concert een opname van het nummer Rhiannon, wat ze dus al ruim voor 1975 geschreven heeft. Ter vergelijk een live opname van afgelopen zomer (2007), die song heeft na 34 jaar niets van zijn kracht verloren.

De naam Rhiannon had Stevie overigens ooit eens ergens gelezen. Pas later leerde ze dat Rhiannon een naam was, uit mytologie van Wales (vandaar Welsh Witch, waar ze later haar imago aan over hield) en vastgelegd in een serie boeken van Evangeline Walton (ben er ooit eens aan begonnen, maar LOTR is makkelijker te volgen). Enfin, de songs:
Buckingham Nicks - Rhiannon (live 1973)