vrijdag 16 oktober 2009

Back at The Mac

Ok, vooraf ben ik inderdaad even bij de Mac wezen eten, maar gisteren (na minder dan 24 uur na afloop van het concert in Antwerpen), trof ik mijzelf alweer in de rij voor Ahoy in Rotterdam. Na 19 jaar (het debacle van Leiden uit 1994 maar vergetend) stond Fleetwood Mac weer op een Nederlands podium... Als die-hardfan moest ik daar natuurlijk wel bij zijn en dus wilde ik een beetje op tijd zijn. Helemaal vooraan hoefde van mij niet. Ik wilde ietsje verder naar achteren, voor een beter 1 geluid en dat is gelukt. Tijdens het wachten trof ik al andere lieden die net zo gestoord waren als ik, twee keer op rij naar Fleetwood Mac! Maar de sfeer zat er in de rij al goed in. Na 5 kwartier wachten gingen de deuren open, een snelle pitt-stop en een biertje gescoord en ik stond vooraan, 4 rijen voor mij en ik vond het allang gaaf. Er hing een goede sfeer in de hal (meer feest dan in Antwerpen) en toen de show eenmaal begon, was het geluid voor Ahoy-begrippen niet slecht en gewoon goed. De band was op dreef en deed haar kunstje. Kunstje? Ja, de praatjes, grapjes en gebaartjes waren hetzelfde als in Antwerpen en als op de vele bootlegs en You Tube-filmpjes die ik al heb mogen zien, maar dat mocht de pret niet drukken. Ze waren gewoon goed, sorteerden effect bij het publiek en dan is er een wisselwerking. Ik vond het weer geweldig. Een band met een lange loopbaan, die de nummers komt spelen die zij wilden spelen. Helemaal geen vergane glorie (zoals de kritieken wel eens aangeven), maar gewoon muzikanten die hun ding doen. Geweldig! Stevie Nicks is een dame op leeftijd, maar nog steeds mijn muzikale heldin. Heb een nieuwe waardering voor Lindsey Buckingham opgedaan de laatste twee dagen. Zoals die man gitaar speelt, energie heeft en te keer gaat op een podium..wow! Opmerkelijk vond ik dat er duidelijk een tweede drummer achter Mick Fleetwood zat mee te drummen, maar hij werd niet vermeld in de bedankjes en het voorstellen van de band en ondersteunende muzikanten...mysterie! Goed, ik heb er zeker geen spijt van dat ik twee keer gegaan ben. Als er een derde concert in de buurt was (ok, Oberhausen afgelopen maandag had gekund) dan had ik zeker gegaan. Ga het internet na maar eens afstruinen, op zoek naar foto's, filmpjes en opnames van gisteren...